Persona – jak i po co ją tworzyć?

Persona – jak i po co ją tworzyć?

23 czerwca 2020 0 przez kamilwrzos

To, jak skuteczne będą prowadzone przez Ciebie działania, zależy przede wszystkim od tego, czy znasz swoich odbiorców. Zastanów się, czy wiesz, kim jest Twój klient? Kto korzysta z Twojej oferty? Kto i dlaczego wybiera Twoją markę? Czy znasz potrzeby i oczekiwania swojej grupy docelowej? Przekonaj się, jak persona może wpłynąć na efektywność podejmowanych przez Ciebie działań.

Persona – czyli kto…?

Wszelkie działania marketingowe zawsze kierowane są do kogoś – zdecydowanie nie powinieneś ich kierować do wszystkich. Dlaczego? Ponieważ oferta dla każdego, z reguły jest przeznaczona dla … nikogo. Grupa docelowa nie może być zbyt szeroka ze względu na specyfikację oferty.

Poznanie grupy docelowej znacznie ułatwia określenie, kto jest adresatem reklam, nowych produktów czy gadżetów firmowych. Persona jest Twoim modelowym i hipotetycznie istniejącym klientem. Określana jest jako potencjalny reprezentant i typowy odbiorca.

Dobra persona

Idealny klient nie istnieje? Choć tak właśnie się mówi, to persona jest niejako dedykowanym odbiorcą. Czym charakteryzuje się dobrze opracowana persona? Otóż:

  • prezentuje wzorce postaw,
  • odwołuje się do obecnej sytuacji,
  • jest realistyczna.

Dzięki takiemu opracowaniu powstaje persona, umożliwiająca zrozumienie odbiorcy oraz podejmowanych przez niego decyzji. Kreowanie persony to podstawowe działanie przy budowaniu strategii marki.

Tworzenie persony

Persona powstaje na podstawie badań oraz zbieranych danych statystycznych i analitycznych. Im więcej informacji posiadasz, tym lepiej. Tworzenie persony uwzględnia wszelkie aspekty związane z życiem Twojego klienta. Persona posiada unikalny wygląd oraz określone cechy socjodemograficzne. Mogą to być:

  • dane demograficzne – imię, nazwisko, wiek, przykładowe zdjęcie, wykształcenie, wykonywana profesja, miejsce zamieszkania, stan rodzinny,
  • informacje uczłowieczające, czyli krótka biografia oraz styl życia, zainteresowania, opis osobowości i marzeń,
  • umiejętności technologiczne,
  • motto życiowe – wyznawane wartości,
  • problemy i bolączki,
  • frustracje i obawy,
  • cele i dążenia,
  • przyzwyczajenia i oczekiwania.

Co więcej, persona powinna przedstawiać konkretną osobowość oraz emocje, które są istotnym czynnikiem decyzji zakupowych. Im głębiej poznasz grupę docelową, tym lepiej.

Dlatego, tworząc personę, warto korzystać z jak największej liczby informacji. Stworzenie persony niewątpliwie jest pomocne w każdej branży. Dzięki temu zespół będzie miał świadomość, kto jest odbiorcą ich działań. Wiedząc, do kogo mówisz, na pewno łatwiej będzie Ci działać.

Skąd czerpać informacje?

W pierwszej kolejności przeanalizuj swoich dotychczasowych klientów – ich dane osobowe, zachowania zakupowe oraz styl życia. Prawdziwą kopalnią wiedzy są media społecznościowe.

Co więcej, nie możesz zapomnieć o analityce – narzędzia tj.: Google Analytics oraz Google Search Console pozwolą Ci na pozyskanie ciekawych informacji i raportów o szerokiej tematyce. Możesz np. zagłębić się w dane demograficzne, zainteresowania czy wyszukiwane frazy kluczowe.

Persona – jak ją wykorzystać?

Jeśli poznasz swojego odbiorcę, będziesz mieć możliwość podejmowania skuteczniejszych działań promocyjnych. Z persony możesz skorzystać:

  • projektując kampanie reklamowe – dzięki wiedzy, kto jest adresatem reklamy, łatwiej będzie dobrać Ci jej poszczególne elementy, jak np.: szatę graficzną, język, godziny emisji, źródła przekazu,
  • tworząc gadżety reklamowe, jak np. koszulki czy filiżanki reklamowe; znając potencjalnego odbiorcę, wiesz jakim upominkiem warto go obdarzyć; jeśli szukasz miejsca, gdzie możesz stworzyć ceramikę reklamową dobrej jakości, wejdź na stronę: https://ceramika-reklamowa.com.pl/k/filizanki-reklamowe/,
  • decydując się na określoną identyfikację wizualną marki – czyli zestaw narzędzi, umożliwiających kreowanie na rynku określonego wizerunku (np. logo, kolory firmowe, dress code),
  • poszerzając swoją ofertę, dzięki świadomości o potrzebach i oczekiwaniach potencjalnych klientów, zyskujesz możliwość dopasowania produktów czy usług do preferencji odbiorców.

Tworzenie persony pozwala na uświadomienie sobie, dla kogo przygotowujesz ofertę. Oczywiście, jeśli proponujesz szeroki zakres działań, możesz wykreować kilka person, dla różnych segmentów. Pamiętaj, także, że persony możesz modyfikować, jeśli zajedzie taka potrzeba. Wszystko po to, abyś otrzymał jak najkonkretniejszy obraz odbiorcy, stworzony na podstawie wartościowego zestaw informacji.